Hier vindt u de beschrijving van de twee daagse wandeltocht die u op eigen gelegenheid kunt maken. Overnachten kan in het Koos Vorrinkhuis.

[hier vind u de routekaart]

Routebeschrijving OV-Wandeltweedaagse Koos Vorrinkhuis
Tweedaagse wandelroute van NS-station Baarn naar NS-station Hilversum Noord met overnachting in natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis

Dag 1: NS-Station Baarn -> Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis
Karakter:Bosrijke route met koninklijk uitzicht op Paleis Soestdijk en een variatie aan omliggend groen, vijvers en boslaantjes.
Afstand: 10 km

Start: NS station Baarn, Einde: Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis
NB. Tussen het NS station Baarn en het Koos Vorrinkhuis loopt een gedeelte van de NS wandeltocht De Vuursche. Het is deze eerste dag mogelijk de geelrode markering van deze wandelroute te volgen (let op: de witrode markering is een andere markering).

Routebeschrijving Dag 1:   Start: NS Station Baarn,   Einde: Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis

Vanaf station Baarn via de achteruitgang van het station de Lt. Generaal Van Heutzlaan in. Dit is de zijde waaraan ook Eethuys Cafe De Generaal ligt. Loop de straat in van de spoorwegovergang vandaan. Na 200 m linksaf, het Baarnse Bos in. Vijver passeren en rechtdoor, Boslaan vervolgen. Op de vierde kruising rechtsaf, het met gesnoeide beuken overhuifde kronkelpad in (‘berceau’ of ‘loofgang’). Berceau tot einde volgen. Voor de afrastering links aanhouden. Rechtsaf, laan richting Paleis Soestdijk. Rechtsaf, fietspad langs de Amsterdamsestraatweg volgen. Na 700 m linksaf, Amsterdamse Straatweg oversteken en rechtdoor, klinkerweg op.
Voorbij de huizen bospad rechtdoor, langs het hek van de paleistuin. Na 500 m, waar hek haaks naar links gaat, op viersprong rechts aanhouden. Na 650 m staat u opnieuw voor het hek; ga op de zessprong haaks rechtsaf (dus niet scherp rechtsaf en ook niet langs het hek). Einde linksaf. Na 100 m rechtsaf. Na 250 m bent u weer bij het hek van de paleistuin; op splitsing rechts aanhouden. Ruiterpad kruisen. Na 150 m linksaf, via overstapje De Stulp in (begrazingsgebied). Via overstapje De Stulp uit. Na 100 m eerste pad rechtsaf, langs afrastering. Overstapje passeren en na 200 m linksaf (bocht naar links). Na 300 m rechtsaf over wildrooster. Voor wildrooster bij bankje op heuvel rechtsaf. Na 300 m via overstapje begrazingsgebied verlaten. en na 10 m rechtsaf. Na 100 m linksaf. Op kruising linksaf, fietspad.
Bij huisnr. 2 rechtsaf. Na 50 m rechtsaf. (Hier komt witrood gemarkeerde Trekvogelpad van links op de route). Einde (300 Roeden)laan bij P20562 rechtsaf, richting Lage Vuursche. Bij P20022 linksaf: Koudelaan. Op nummer 16 Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis, eindpunt van dag 1.

Dag 2: Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis – NS station Hilversum Noord (of kortere variant van 10 km naar NS station Baarn).
Karakter:Herten, hooglanders en heide. Deze dag volgt het Trekvogelpad, in het wandeltijdschrift Op Pad in 2008 uitgeroepen tot mooiste wandelpad van Europa.
Afstand: 22 of 10 km (korte variant)

Start: Natuurvriendenhuis Koos Vorrinkhuis, Einde: NS Station Hilversum Noord (of NS station Baarn).

Vanuit de achterzijde van het Koos Vorrinkhuis door het poortje naar rechts. Bij P20024 rechtdoor. 50 m na einde hek rechtsaf. Fietspad met breed zandpad kruisen. Tweemaal asfaltweg kruisen. Bij tweede asfaltweg, P 20195 rechtdoor bospad. Aan einde rechtsaf en bij P20017 linksaf brede zandweg met fietspad. Na 600 m, vóór metalen elektriciteitskastje links, linksaf breed bospad.
Het bospad volgen totdat dit niet verder kan. Op de splitsing naar rechts. Blijft het pad volgen (deze loopt achter een camping langs). Einde linksaf, asfaltweg (Zevenlindenweg). Hilversumse Straatweg kruisen, asfaltweg richting Bosbad. Bij ‘Verboden voor auto’s’ rechtdoor. Bij P24051 rechtsaf, fietspad. Bij P24054 linksaf, fietspad. Verderop langs spoor.
(Wandelaars die kiezen voor de kortere variant vervolgen hier hun weg langs het spoor naar NS station Baarn. De andere wandelaars volgen de rest van de routebeschrijving ).

Voor brug rechts aanhouden en linksaf, brug over: Amsterdamse Straatweg. Na 850 m bij kwekerij Groeneveld linksaf, bospad. Op kruising met brede zandweg rechtsaf. Je loopt recht op Kasteel Groeneveld af. Passeer P24053. Langs kasteel Groeneveld. Linksaf, pad langs vijver. Brug negeren en op driesprong linksaf, vijver volgen. Bocht naar rechts volgen en links aanhouden, brug over. Passeer P24057. Na 40 m rechtsaf, breed zandpad. Pad langs spoorbaan en afrastering volgen. Linksaf, via poortje (drukknop) terrein van ‘De Amerpoort’ op: Huydecoperlaan. Tegenover boerderij rechtsaf: Sterrenpad. Einde linksaf, asfaltweg. Deze weg rechts aanhouden, wordt Vijverlaan. Op veelsprong links aanhouden, ‘doodlopende weg’. Het terrein verlaten via poort (drukknop). Bij P20631 rechtdoor, viaduct onderdoor.
Bij P20979 rechtsaf richting ’t Bluk. Bij P20002 linksaf. Fietspad 1 km volgen. Bij P20003 links aanhouden. Bij P20012 richting Hilversum. Bij ruiterpad rechtsaf, over voetpad naast ruiterpad over Zuiderheide tot Hilversumseweg. Oversteken. Bij P20008 linksaf fietspad en direct rechtsaf voetpad. Pad langs ruiterpad 1,5 km volgen. Nieuwe Crailoseweg over. Bij paaltjes Gasunie linksaf heidepad parallel aan Nieuwe Crailoseweg tot afrastering. Linksaf. Bij P20027 rechtsaf door de afrastering. Later met fietspad links van de weg over viaduct spoor over Voor het viaduct linksaf naar NS station Hilversum Noord.
Volg voor dit laatste deel de markering van de NS wandeltocht.

Praktisch
Op dag 1 is er weinig horeca en zijn er geen winkels of een pinautomaat. Alleen bij station Baarn is een café-restaurant (zie kopje Horeca). Neem dus genoeg eten en drinken mee. In het dorpje Lage Vuursche zijn diverse restaurants, waar je vooral pannenkoeken kunt bestellen. Er is geen winkel waar levensmiddelen te verkrijgen zijn. Het Koos Vorrinkhuis verkoopt een zeer klein basisassortiment levensmiddelen. Het huis heeft een goed uitgeruste gastenkeuken (kookgerei, servies en bestek).

Het is mogelijk om een lakenset te huren in het Koos Vorrinkhuis voor 7 euro per set. Alternatief is een eigen lakenset/lakenzak/sloop mee te nemen.

Dag 1 voert langs Paleis Soestdijk. Een rondleiding in het paleis is mogelijk maar moet ruim van tevoren worden gereserveerd. Kijk voor meer informatie op www.paleissoestdijk.nl . De rondleiding in het paleis laat zien hoe de koninklijke familie dineerde en waar hoge gasten ontvangen werden.

Vanuit het Koos Vorrinkhuis zijn allerlei uitstapjes in de omgeving mogelijk. Zie voor meer informatie: www.koosvorrinkhuis.nl .
Aan de overkant van het huis is het mogelijk fietsen te huren (april t/m oktober, niet op woensdag).

Op dag 2 kom je langs Kasteel Groeneveld. Ook hier worden activiteiten georganiseerd. Kijk voor meer informatie op www.kasteelgroeneveld.nl

Horeca
Eerste dag
Baarn: www.vorstelijkbaarn.nl

Eethuys Cafe De Generaal
Lt. Generaal van Heutszlaan 5, Baarn, tel: 0355421784.
www.degeneraal.nl
Aanbod: lunch en diner. Openingstijden: Vanaf 10.00 uur. Keuken is open vanaf 12.00 uur.

Lage Vuursche: www.lagevuursche.com

Restaurant De Lage Vuursche
Dorpsstraat 2, Lage Vuursche,  tel: 0356668351.
www.vuursche.nl
Aanbod: lunch en diner. Openingstijden: Ma tm vrij 11:00 – 21:30 uur; za-zo 10.00 tot 21.30 uur.

Pannekoekenhuis De Vuursche Boer
Dorpsstraat 34-36, Lage Vuursche, tel: 0356668213.
www.devuurscheboer.nl
Aanbod: pannenkoeken. Openingstijden: Dagelijks van 10.00 tot 19.30 uur. Keuken open vanaf 11.00 uur.

Puur Lage Vuursche (ligt tegenover het Koos Vorrinkhuis)
Koudelaan 25, Lage Vuursche, tel: 0356669785.
www.puurlv.nl
Aanbod: ontbijt, lunch en maaltijd. Openingstijden: ontbijt: ma vrij van 08.00 – 10.00 en za zo 08.30 – 10.30, lunch: 12.00 – 14.00, diner:17.30 – 19.30
Let wel: alles is op aanvraag, minimaal 1 dag van te voren! Er is geen kaart. Ook afspraken met groepen zijn mogelijk.

Restaurant De Bosrand
Dorpsstraat 33, Lage Vuursche, tel: 0356668290
www.bosrandlagevuursche.nl
Aanbod: lunch, pannenkoeken, maaltijdsalades, vlees en visgerechten. Openingstijden: 10.00 tot 20.30 uur.  Maandag gesloten.

Restaurant Het Vuursche Bos
Dorpsstraat 25, Lage Vuursche, tel: 0356668426
www.hetvuurschebos.nl
Aanbod: poffertjes, pizza’s en pannenkoeken. Openingstijden: De keuken is open van 11.00 tot 19.30 uur. Gesloten op maandag.

Restaurant ‘t Jagershuis
Dorpsstraat 11, Lage Vuursche, 0356668202
www.jagershuislagevuursche.nl
Aanbod: lunch, pannenkoeken, borrelhapjes. Openingstijden: van april tot november:  10.00 tot 21.00 uur.  Van november tot april: ma tm vr 10.00 tot 19.00 uur. Za-zo 10.00 tot 20.00 uur

De Paddestoel
Vuurse Dreef 180, Hollandsche Rading (10 minuten lopen vanaf Koos Vorrinkhuis) Tel: 0355771413
www.depaddestoel.com
Aanbod: lunch, salades, pannenkoeken, steengrillen.
Openingstijden: ma 12:00-20:30 uur, di-za 10:30 – 20:30 uur, zo 10:00 – 20:30 uur. dinsdag tot en met zondag: 11.30 tot 20.00 uur. keuken 11:30 tot 20:30 uur

Tweede dag
Baarn

Kasteel Groeneveld in Baarn
Groeneveld 2, Baarn, Tel: 0355421192
www.grandcafegroeneveld.com
Aanbod: broodjes, soepen, zoete lekkernijen.
Openingstijden: dinsdag tot en met zondag: 11.00 tot 17.00 uur.

Laren

Theehuis ’t Bluk
Zuiderheide 2, Laren, tel: 0355317592
www.bluk.nl
Aanbod: drankjes, broodjes, zoete lekkernijen, borrelhapjes. Dagelijks: 10:00 – 18:00 uur

La Place
Westerheide 2, Laren, Tel: 0355314644
www.laplace.nl
Aanbod: ontbijt, lunch en diner.
Openingstijden: Dagelijks van 08.00 tot 21.00 uur.